niedziela, 13 kwietnia 2014

Żylińska kraina i 2 zamki na deser

Sympatią bezgraniczną do słowackiej Żyliny zapałaliśmy kilka lat temu, gdy przy okazji wypadu w Beskid Żywiecki zrobiliśmy sobie dzień odpoczynku od gór i pojechaliśmy pociągiem ze Zwardonia właśnie do tego słowackiego miasta.
Żylina znajduje się ok. 50 km na południe od polsko-słowackiej granicy w Zwardoniu i liczy sobie ok. 70 tys. mieszkańców. Bywaliśmy tam kilkakrotnie. Miasteczko położone jest w dolinie rzeki Wag i z każdego jej miejsca roztaczają się panoramy na położony kilkanaście km dalej Park Narodowy Małej Fatry. My pospacerowaliśmy po starym mieście, rozkoszując się widokiem starych arkad na rynku i zabytkowego Kościoła Nawrócenia św. Pawła.

Z atrakcji, które znajdują się w mieście należy wspomnieć o zamku Budatin (który nie zrobił na nas większego wrażenia). Był tzw. zamkiem wodnym, który miał chronić szlak handlowy prowadzący z Węgier na Śląsk. W Żylinie znajduje się też fabryka samochodów Kia. Nawet z drogi robi wrażenie ta ilość stojących nowych i lśniących aut.

Nieopodal Żyliny położone jest malownicze i niewielkie Streczno (Strečno). Nad miasteczkiem na ponad stumetrowej skale nad Wagiem wznoszą się ruiny zamku z XIII wieku. Zdecydowaliśmy się zwiedzenie zamku od środka....ze słowackim przewodnikiem:) Zabawnie było, gdy próbowaliśmy zrozumieć słowa naszej przewodniczki:) Do zamku prowadzą dwa zrekonstruowane drewniane mosty zwodzone. Pokażę Wam również jak pierwotnie wyglądał zamek (makieta):

Zamek początkowo służył jako punkt do poboru myta, by ostatecznie pełnić rolę twierdzy. Ciekawostką z tego miejsca jest odnalezienie [Wikipedia]  w roku 1689 r. (45 lat po śmierci) niezmienionego ciała Žofii Bosniakovej, żony palatyna Węgier, słynącej z pobożności. Jej zmumifikowane zwłoki przechowywane były w kościele w miejscowości Teplička nad Váhom. W kwietniu 2009 r. zostały one wywleczone z kościoła i spalone przez 31-letniego mężczyznę, chorego psychicznie.
Z zamku rozpościerają się widoki na łańcuch górski Mała Fatra i rzekę Wag.

50 km za Strecznem tuż za Rużomberokiem znajdują się ruiny kolejnej wspaniałej budowli - zamku Likava powstałego w XIV wieku. Podobnie jak poprzednik- pełnił on funkcję strażnika szlaku handlowego z Orawy do Polski. W 1707 roku wojska Rakoczego zburzyły ów zamek i naprawdę niezbyt wiele z niego pozostało. W latach 70'tych odrobinę zamek zrekonstruowano (wieżę, co widać na poniższej fotografii oraz mury).