Select Language

środa, 22 stycznia 2014

Bieszczadzkie cerkwie - czyli Bieszczady na niepogodę

Co robić z w Bieszczadach  i okolicach jeśli w góry się iść nie chce, a pogoda nie sprzyja również kąpieli w jeziorze ? My znaleźliśmy sposób - zwiedzać cerkwie, których w tej okolicy jest mnóstwo!

Obecnie znajduje się ok. 50-60 cerkwi w Bieszczadach i Górach Sanocko-Turczańskich. Przed II wojną światową było ich ponad 100. Są to cerkwie prawosławne, greko-katolickie, niektóre z nich zbudowali Łemkowie, inne Bojkowie. Obecnie w większości przekształcone są na kościoły katolickie, choć nie wszystkie. Niestety w latach 1950-60 wiele z nich zostało rozebranych. 

Zamieszczam mapkę poglądową miejscowości, w których zobaczyliśmy te perełki architektury drewnianej, a poniżej mapy obszerna fotorelacja. 


Bezmiechowa:
 Średnia Wieś
Stefkowa
 Brzegi Dolne

Leszczowate
Równia!!
 Smolnik
 Krościenko
Liskowate
 Kulaszne
 Szczawne 
Rzepedź
 Turzańsk
 Komańcza
Baligród

Chmiel
 Michniowiec

Bystre

 Żłobek
 Rabe
Hoszów
 Howszczyk
Roztoka
 Wojtkowa
 Łodyna



19 komentarzy:

  1. Ja wytrwałam, świetne fotki! :) Ida

    OdpowiedzUsuń
  2. Extra! Ja zwiedzilam prawie wszystkie :) kilka zostało na najblizsze wakacje :-) ( pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też .....Przy okazji powspominałam ....:) DS

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  5. Byłem w kilku. Świetne miejsca których mi brakuje.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne miejsca. Fajnie powspominać...

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja ! Przerobiłam tę trasę dokładnie miesiąc temu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajne!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja też wytrwałem.Bardzo lubię zwiedzać Bieszczady,a nawet jestem tam co rok.Zwiedzanie Cerkwi to moja największa radość.

    OdpowiedzUsuń
  10. szkoda, że częśc z nich niszczeje (choćby ta w Bystrem). NIe wiem czy ktoś z Was był w środku - coś wspaniałego!

    OdpowiedzUsuń
  11. szkoda, ze na zdjeciach sciany i dzwonnice przewracaja sie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda....ale nie znam sie na fotografii i nie mam tez porzadnego sprzetu. Ot, robie fotki do albumu na pamiatke, a to co robie mi wystarcza.

      Usuń
  12. Przepiękne cerkiewki, aż chce się tam pojechać !

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo podobaly mi sie fotki i cerkwie zamieszczone na nich...Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń