poniedziałek, 31 sierpnia 2015

Olsztyn - ponoć mała Ameryka

Kochał go Czerwony Tulipan śpiewając, że to mała Ameryka. Słyszałam o pięknej starówce, jednak wciąż miasto kojarzyło i się bardziej z mazurskimi jeziorami niż zabytkami. Jakże mylne było moje wyobrażenie!

Olsztyn liczy sobie około 175 tys. mieszkańców i jest stolicą Warmii i Mazur.  Idealnie wpasowuje się w te dwa w sumie odrębne regiony. Warmia kojarzy mi się z krzyżackimi zamkami, a Mazury z jeziorami. Olsztyn łączy w sobie cechy obu tych regionów.
Prosto z trasy trafiamy popołudniową porą na olsztyńską starówkę. Mamy idealny nocleg - w Wysokiej Bramie. Takie położenie to idealna okazja by powłóczyć się po mieście do ciemnej nocy, pooddychać miejskim powietrzem siedząc przy lampce wina do kolacji. Zostawiamy więc wszystkie graty w wynajętym pokoju i ruszamy w miasto.

1. Zamek Kapituły Warmińskiej - najbardziej znany zabytek Olsztyna, zbudowany w XIV wieku,  położony w zakolu rzeki Łyny. W jego gotyckim wnętrzu znajduje się tablica astronomiczna - jedyny na całym świecie zachowany instrument astronomiczny wykonany i używany przez Mikołaja Kopernika. Niestety nie było nam dane wejść do zamku, do Olsztyna przybyliśmy już po godzinach otwarcia muzeum. Zamek otoczony jest fosą, na zboczu której wybudowano tu niewielki amfiteatr.
Na zamek weszliśmy od strony Mostu Zakochanych, a tam taka niespodzianka. Pamiętajcie, że Kopernika trzeba chwycić za nos bo to przynosi szczęście!
 2. Wysoka Brama - piękna nocą, dostojna za dnia, nadal dzielnie "broni" miasta bo jest jedyną zachowaną bramą w dawnych murach obronnych miasta. W 1863 roku więziono tu przez 5 dni Wojciecha Kętrzyńskiego (obrońcę polskości na Warmii i Mazurach).
3. Rynek, stary ratusz i kamieniczki - serce miasta.  Budynki wokół rynku mają korzenie z XVIII i XIX wieku, ale po 1945 roku zostały spalone przez żołnierzy Armii Radzieckiej. To tu spędziliśmy najwięcej czasu siedząc do ciemnej nocy przy kolacji i obserwując jak Adaś z zachwytem patrzy na kataryniarza.
Podczas remontu budynku starego ratusza (obecnie siedziby biblioteki) w 2001 r. zarwała się podłoga, odsłaniając XVI-wieczne piwnice.Malowany napis "Biblioteka" znajduje się dokładnie w miejscu przedwojennego niemieckiego napisu Stadtbücherei.

4.Katedra Świętego Jakuba - gotycki kościół podniesiony do rangi bazyliki mniejszej.

5. Zabudowania nad Łyną
6. Nowy Ratusz - współczesny budynek, ale przyciąga uwagę, obecnie siedziba władz miasta
W granicach miasta znajduje się także Planetarium (mieliśmy je w planach) oraz kilka jezior (m.in. Kortowskie, Ukiel), których jednak nie dane nam było zobaczyć. Z samego rana zamiast pluskać się w jeziorze spędziliśmy z godzinę-półtorej szukając wulkanizacji. Okazało się, że na dziurawej oponie prawdopodobnie przyjechaliśmy już znad morza i nie nadaje się ona do naprawy.