piątek, 27 czerwca 2014

JIČÍN, Jiczyn - wizyta w mieście Rumcajsa

Nie pamiętam zbyt wiele z bajki o Rumcajsie, Adaś dopiero powoli tę bajkę poznaje, ale dobrze wiem skąd pochodził słynny czeski rozbójnik - z Jiczyna! Odwiedziliśmy to urocze czeskie miasteczko i chce się dziś podzielić tym co zobaczyliśmy.
To był krótki spacer, ot, przy okazji, a w dodatku szukaliśmy miejsca gdzie po aktywnym dniu w lesie mogliśmy zjeść coś ciepłego co nie jest hamburgerem czy kebabem.
Jiczin to małe ok. 17-tysięczne miasteczko leżące ok. 70 km na południowy zachód od granicy w Jakuszycach (Szklarska Poręba). Otoczone przez wiele zielonych malowniczych wzgórz zyskało na rozwoju dzięki kupcowi Albrechtowi z Valdštějna, który wybudował tu swój renesansowy pałac (ten po prawej na poniższym zdjęciu).
Miasteczko jest naprawdę urocze, zwłaszcza rynek otoczony barwnymi kamieniczkami. Plac jest wybrukowany, a kamienie pięknie odbijają światło po deszczu (zwiedzaliśmy Jiczyn w ulewę i naprzemiennie - w pełnym słońcu).

Nad rynkiem czuwa zabytkowa Brama Valdicka, na szczyt której prowadzi ponad 150 schodów.
 Tuż za bramą handlowo-gastronomiczny deptak.

Jak wspominałam wcześniej - do Jiczyna wybraliśmy się głównie na obiad. Będąc w Czechach przeważnie zamawiamy taki zestaw: smazeny syr, hranolky, tatarska omacka. Łukasz dodatkowo - kofolę, której ja nie cierpię:)
Na uwagę zasługuje również zabytkowy kościół św. Jakuba i pięknie zdobione brukowane chodniczki w centrum miasteczka.